Proč Praha nerozumí Paříži a vlastně ani nechce?

Proč Praha nerozumí Paříži? Vídeň i Stockholm si při jízdě na kole a při pohledu na Prahu musí ťukat na čelo. Ultra bohatá Praha si totiž místo Evropy hraje na 51 americký stát. Well…

Praha nerozumí Paříži, protože jezdí v autech za milion a myslí si, že je to cool (lol), zatímco Paříž zdanila zbytečně velká SUV a podle nového výzkumu jezdí hlavně na kole. Protože se Praha předhání v tom, kdo má větší botoxové rty a výraznější make-up, zatímco Paříž se moc nelíčí a počítá peníze, které Praha nechala ve francouzské Sephoře (miluju).

Pražští boys silácky potí potetované svaly a jako oběť sportovního marketingu to sdílí na Insta, zatímco kluci z Paříže jsou hubení, tetování vnímají jako výraz umění či aktivismu a na Insta spíš sdílí selfie s kámoši, které pozvali na večeři bez masa na osmou večerní, aby se ujistili, že tohle jsou oni a tohle je “správně”.

Praha Paříž nechápe, protože strašně tlačí na výkon, čísla a počet odpracovaných hodin, zatímco Paříž dává důraz na odpočinek a kulturu. Praha řeší mentální nápor digitálního stresu soukromými neziskovými projekty (omg), zatímco Paříž strategicky vede svá dítka k „duševní pohodě“ už od školky, Francie zakázala mobily na ZŠ a spokojenost s vyrovnaností jsou součástí ideálu správného života, který ČR (známá pro pivo, auta, obezitu a točení porna) stále hledá. Kdo nám, co má co cpát nějaké ideály správného života, že? My, Švejkové, Jágrové, Babišové, přece nejlépe víme, jak žít že? A proto v ČR roste počet seberevražd, cukrovky a psychologové nestíhají zachraňovat nemocnou společnost.

Praha (až na výjimky) Paříži nerozumí, protože se snaží být dokonalá (jako USA), zatímco Paříž, která se spíš nelíčí, je plná krys a odpadků, ukazuje přirozenost jako hlavní prodejní artikl, který zbytek svobodného světa pod americkým vlivem stále nepochopil. A tak jsme za poslední roky svědky toho, jak nouveaux riches (rychle zbohatlí např. influenceři a lidi digitálního průmyslu) z celého světa kupují francouzské svetry se srdíčkem za 380 Euro (miluju). Chybí jim ta pohoda a nadhled a Paříž jim to ráda prodá.

Praha říká, že je po 3 letech v oboru odborník. A nezapomeň si to dát do bia na Linkáč prosím! (tyvole) Mladí Pařížané si hojit ego tituly spíš nedovolí.

Praha Paříži nerozumí, protože fňuká v článcích na CzechCrunch, že do ní nikdo neinvestuje, zatímco i Poláci už dávno pochopili, že strategická spolupráce a národní hrdost je to, co prosadí lokální start-upy v zahraničí. To v ČR zoufale potřebujeme. A sorry, debaty v Opero to podle mě nezmění.

Praha si od sebe odsedává v metru, aby mohla sedět sama (kde to jsme?). Praha utíká na přechodech, protože se blíží auto… Autíčka máme asi hodně rádi a to, co jsme prosadili na posledním předsednictví je přece mega cool. Lol, až na to, že to ví jen Praha, která jezdí auty za milion, zatímco zbytek ČR nemá na chleba! Bravo les gars..

Paříž je strašná, špinavá, unavující a drahá. Kritizuji Prahu, protože se z Paříže mohla poučit a jediné, co si z ní vzala jsou ceny. Kilo banánů, 300 g cherry rajčat, balíček těstovin nebo 100 g lososa stojí už v Paříži méně než v Praze. Co na to říct? Bravo. Bravo zemi, která při největší inflaci jde a volí pravici. Ztrácím naději.

Asi bych měl na konec napsat něco jako „máme ještě dlouhou cestu naučit se využít demokracii na plno“, ale my to nemáme. Ke společenské změně je třeba koheze a jednotnost, která se tvoří ve veřejně mediovaném diskursu a to nám chybí. Nemáme silná a důvěryhodná média jako Švédsko, Finsko nebo Francie, kde mediím věří přes 70 % obyvatel, protože ví, jak fungují a jsou schopni je kriticky hodnotit. Jsme rozdělená země, kde si každý hledí svého a je to vidět i na tom, jaké si stavíme baráky nebo jak se oblékáme: nejednotně, vykřičeně originálně, ostře pragmaticky. Jsme rozdělená země, kde jako důkaz u voleb skončí 15 stran s více jak 1 %. Jsme země, ve které je i hlavní město rozděleno: kopci – viz vliv geografie na chování lidí. Možná za to vlastně ani nemůžeme, ale stále nevidím naději. Lajkujeme totiž jen to, co marketing a politika svůdně podsouvají. Zapomněli jsme být kritickou vitální evropou, které vládne kritický duch (univerzity, kvalitní média a odborné spolky). Natlačili jsme to do byznysu tak, jak jsme to nakoukali v amerických filmech na TV Nova kolem přelomu tisíciletí.

Češi s Prahou v čele budou dále pragmaticky kývat tomu, kdo jim bude dávat peníze. Pokud bude Paříž do pražské Pařížské ulice dál posílat to, co se na západě neprodá, jsme v EU, pohodex. Ale Čína u kupování Balkánu opravdu nezůstane a stačí jí Čechům vysvětlit, že nepodporuje Rusko a má peníze a my jí s náručí přivítáme. Konec konců TikTok a Huawei už jede řada z nás… A co je na tom přece…

Pohodex největší

Share this Post