DESIGN INTERVIEW: Matěj Peca a jeho víceúčelový obal na pizzu
Narodil se do rodiny zubařky a programátora. Už na střední cítil, že ho baví kreativní práce; a když začal studovat grafický design na Západočeské univerzitě v Plzni, jeho talent se začal stále více projevovat. Jako druhý obor si zvolil produktový design; a když spojil své zkušenosti z grafiky a produktu, navrhl ekologický obal na pizzu, se kterým vyhrál 21. ročník mezinárodní soutěže obalového designu Young Package. Matěj Peca vytvořil papírový obal na pizzu, který se jednoduchým složením přemění na odpadkový koš. Práce dokonale odpovídá zadání soutěže, jímž bylo PACKAGE UNLIMITED, tedy vytvoření obalu na více použití. Jak vítěz hodnotí svou první zkušenost s obalovým designem se dočtete v následujícím rozhovoru.
Proč ses dal na studium designu?
Už na střední jsem si říkal, že by mě naplňovala nějaká kreativní práce. Rád jsem si kreslil a skládal. Navštěvoval jsem lidovou školu umění, kurzy kreslení a kurzy architektury. Postupně mě to přivedlo ke grafickému designu. Když mě pak po střední přijali do Plzně, právě na grafický design, byl jsem neuvěřitelně překvapený a nadšený zároveň. U nás doma se umění nikdo nikdy nevěnoval, jsem v tomhle směru taková černá ovce rodiny. Maminka je zubařka a táta je programátor. Přesto, že oni sami umělci nejsou, mě ve studiu grafiky hodně podporovali, což pro mě bylo hodně důležité, já se totiž studia designu bál.
Jaký máš vztah k obalovému designu?
Obal na pizzu, se kterým jsem letos vyhrál Young Package, je mojí první prací co se obalového designu týká. Jako druhý ateliér jsem si ve škole vybral produktový design a právě spojením grafiky a produktu se dostáváme k obalům. O obalový design jsem se zajímal spíše jen okrajově, ale lákalo mě spojit vše, co jsem se ve škole naučil, proto jsem se vlastně přihlásil.
Jak ses dozvěděl o soutěži Young Package?
Soutěž je hodně známá. Každý, kdo dnes studuje design, alespoň ví, že existuje. Ani nevím, kdy jsem o ní poprvé uslyšel, patří do mého obecného povědomí. V rámci ateliéru produktového designu jsme měli vytvořit “obalový design” a když jsme hledali téma, využili jsme PACKAGE UNLIMITED.
Celý rozhovor je na CZECHDESIGN.